Recensies

Recensie: Joie de Vivre

De blog van Béatrice Peltre was een van de eerste food blogs die ik jaren geleden begon te volgen en die ik nog altijd regelmatig bezoek. Haar ‘La Tartine Gourmande’ was sowieso een voorloper op het gebied van culinaire websites en Béatrice’s werk werd dan ook snel bekend en alom geliefd. Alom gekopieerd ook, want haar typerende stijl van romantische bloemenprints en kleurrijke composities is intussen veelvuldig nagebootst. Daar lijkt Beatrice zich gelukkig weinig van aan te trekken, ze heeft immers wel wat beters te doen. Een prachtig boek maken bijvoorbeeld, dat onlangs ook in Nederland is gepubliceerd: ‘Joie de Vivre’.

Het is een boek dat net zo sprankelend is als de website van Tartine Gourmande. Met veel aandacht voor groenten en verse seizoensproducten, lichte gerechten die je een instant zomergevoel bezorgen en die kenmerkende elegante styling met oog voor detail.

Niet alleen haar fotografie en styling zijn herkenbaar, ook Béatrice’s manier van schrijven is uniek. Ze geeft kleine kijkjes in haar leven; vertelt over haar jeugd op het Franse platteland (waar ze opgroeide tussen les fruits rouges, wilde bloemen en boomgaarden), haar dochter Lulu en vooral over de rol die eten altijd speelt, waar ter wereld de reislustige Beatrice ook woont. Alle heerlijke verhalen doorspekt met Franse woorden en uitdrukkingen, mais bien sûr!

collage-tartine-gourmande-TLT

Die Franse invloed zie je terug in het hele boek. Met de recepten uit haar jeugd, zoals de petits pots de crème van haar moeder, en gerechten als galettes (hartige flensjes), oeufs en cocotte en bouillabaisse. Alle klassiekers licht aangepast aan haar voorkeuren.

Beatrice kookt namelijk al jaren zo veel mogelijk glutenvrij (ze is niet intolerant, maar voelt zich er prettiger bij) en dat merk je aan de recepten. Geen taartbodem van tarwebloem bijvoorbeeld, maar van gierst, amarant en bruine rijst. En gougères met quinoameel en maïzena in plaats van de gebruikelijke bloem. Fijn vind ik dat Beatrice op dit gebied absoluut niet belerend is en zelfs regelmatig meer traditionele alternatieven geeft.

De elegante mille-feuilles met biet en ricotta wil ik binnenkort zeker maken, net als die hartige clafoutis met cherrytomaatjes en geitenkaas. En dan sluit ik natuurlijk af met een traditioneel Frans dessert: îles flottantes, drijvende schuimeilandjes in zijdezachte vanillevla. Vous resterez bien pour diner?

tartine-gourmande-review-TLT

Joie de Vivre. Auteur: Béatrice Peltre. Uitgever: Fontaine.

Bestel op Bol.com