Recensies

Recensie: Kookboek van Sardinië

Giovanni Pilu is een bekende Australische restaurateur en chef, maar komt oorspronkelijk uit Sardinië. In het boek dat hij samen met Roberta Muir schreef, staat het Italiaanse eiland uit zijn jeugd dan ook centraal.

Door de heerlijke verhalen van Giovanni word je in gedachten vanzelf meegenomen naar Sardinië. Het is een feest om te lezen over de liefde die de Sardijnen hebben voor hun producten, hoe ze altijd eten met de seizoenen en hoe belangrijk eten voor het familieleven is. Het boek vormt bovendien een mooi naslagwerk voor de ingrediënten de zo typerend zijn voor het Italiaanse eiland.

De Sardijnse keuken biedt veel robuuste, rustieke gerechten. Geen lichte liflafjes, maar down-to-earth maaltijden met de beste lokale producten. Met eten gaan de inwoners zuinig om: zo worden geiten en schapen pas geslacht nadat ze de familie jarenlang van melk hebben voorzien en worden werkelijk alle delen van het dier gebruikt. Oud brood wordt verwerkt in een zuppa gallurese (met gegratineerde provolonekaas) en druivenschilletjes worden ingekookt tot een zoete siroop (saba) voor desserts.

kookboek-van-sardinie1-TLT

Typisch Sardijnse ingrediënten als bottarga (gezouten en gedroogde viskuit), cichorei (bladgroente) of malloreddus (pastasoort) zijn hier helaas niet altijd goed verkrijgbaar en dat vormt meteen een nadeel van dit boek. Met de nodige bezoekjes aan groothandels en goedgesorteerde delicatessenwinkels kom je wellicht een eind, maar een deel van de recepten is in Nederland lastig te maken en zijn dus niet echt geschikt voor doordeweeks.

Gelukkig staan er ook genoeg recepten in het boek die wat minder lokale ingrediënten behoeven. De romige polenta met kruidige ragù van saucijsjes bijvoorbeeld, staat binnen een half uur op tafel en ziet eruit als onvervalst comfort food. En die prachtige gevulde courgette met kerstomaatjes, zuurdesembrood en oude pecorino staat zeker op mijn planning.

De fotografie en styling zijn waanzinnig goed. Rauw, ongepolijst en kleurrijk met een heel eigen stijl die perfect aansluit bij de keuken van Sardinië.

Van dit boek krijg je zin om onmiddellijk naar Sardinië af te reizen, aan te schuiven bij Giovanni’s familie en te genieten van al die mooie producten. En als dat er niet in zit, is koken uit dit Kookboek van Sardinie een hele fijne troost.

kookboek-van-sardinie-TLT

Kookboek van Sardinië. Auteur: Giovanni Pilu & Roberta Muir. Uitgever: Kosmos.
Bestel op Bol.com